De arbeidsmarkt is transparant geworden dankzij de 'sharing economy' en initiatieven als Glassdoor. Marketeers worden gedwongen om de definiëring van de merkbeleving aan de community zelf over te laten.
Uit onderzoek van de Intelligence Group blijkt dat 78% van de sollicitanten zich in hun bedrijfskeuze laat beïnvloeden door ervaringen van anderen.
In Nederland ontvangt 23% van alle sollicitanten geen ontvangstbevestiging na een sollicitatie. En heb je wel antwoord gekregen, dan zal 34 procent niet op de hoogte worden gesteld van hun afwijzing. Niet vreemd dat sollicitanten een gemiddeld cijfer van 5,3 geven voor hun sollicitatie ervaring.
Het grote gevaar is dat een negatieve sollicitatie-ervaring nogal wat nadelige gevolgen kan hebben voor het bedrijf. 50% van de sollicitanten deelt hun negatieve ervaring met anderen en 82% zal het bedrijf niet meer aanbevelen bij anderen. Zo'n driekwart van hen zal er nooit meer gaan werken en 64 procent van de sollicitanten koopt geen producten en diensten meer van het bedrijf waarover negatief wordt gesproken.
Je kunt dus veel positieve invloed op je merk uitoefenen via sollicitanten.